close
تبلیغات در اینترنت
استدراج

پرتال متقین
با سلام مطلیی که الان شما مشاهده خواهید نمود از یکی از اعضای محترم سایت به نام آقای کریمی است که ارسال نموده:   استدراج درلغت استدراج درلغت به معنای این است که کسی در صدد بر آید پله پله وبتدریج از مکانی ویا امری بلا رود ویا پایین آید ویا نسبت به آن نزدیک شود.[1] در اصطلاح: در اصطلاح…
قالب وبلاگ
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ي سايت


این پایگاه با هدف نشرمبانی اصیل اسلام،فعالیت می کند.
موضوعات سايت
پشتيباني آنلاين
امکانات وب
Google

در سایت متقین(فدک)
در كل اينترنت



<


RSS


POWERED BY
rozblog.COM
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت پرتال متقین خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







کلام بزرگان

حضرت آیت الله محمدجواد انصاری می فرمودند:

مکروهات قرقگاه معصیت است و آدم را تا لب جهنم می برد و از کجا معلوم که انسان را هُل ندهد؟ پس سعی کنیداز مکروهات بپرهیزید.

آخرین ارسال های تالار گفتمان
عنوان پاسخ بازديد آخرين ارسال
میزان تاثیر گذاری انتخابات بر اشخاص 0 185 javad
حواستان جمع باشه 0 184 shekarriz
تذکر 0 171 shekarriz
آیه مفید برای سر درد 0 179 shekarriz
توکل واقعی به خدا 0 172 shekarriz
معرفی سایت 0 153 shekarriz
معرفی سایت 0 156 shekarriz
شلغم 0 161 shekarriz
شیرین بیان 0 150 shekarriz
فندق 0 155 shekarriz
قاصدک 0 147 shekarriz
کاهو 0 167 shekarriz
کدو 0 150 shekarriz
کنجد 0 158 shekarriz
گردو 0 149 shekarriz
گوجه فرنگی 0 168 shekarriz
لوبیا 0 327 shekarriz
لیمو ترش 0 143 shekarriz
نخود 0 148 shekarriz
نعنا 0 132 shekarriz
صفحه اول انجمن | ثبت نام در انجمن | ورود به پنل کاربری

با سلام

مطلیی که الان شما مشاهده خواهید نمود از یکی از اعضای محترم سایت به نام آقای کریمی است که ارسال نموده:

 

استدراج

درلغت

استدراج درلغت به معنای این است که کسی در صدد بر آید پله پله وبتدریج از مکانی ویا امری بلا رود ویا پایین آید ویا نسبت به آن نزدیک شود.[1]

در اصطلاح:

در اصطلاح به معنای نزدیک شدن تدریجی به سوی هلاکت ونابودی در دنیا ویا آخرت است  که به صورت خفا ونا پیداست. به عبارت دیگر اسدراج تجدید نعمتی است بعد از نعمت دیگر بگونه‌ای که شخص ویا اشخاص ویا جامعه‌ای مورد عذاب غرق در مظاهر مادی وسرمست از نعمت های که یکی بعد از دیگری در اختیار شان قرار گرفته ، به زیاده روی در معصیت وکفر وعناد  می پردازد وبه تدریج وبدون توجه به سوی  هلاکت ونابودی نزدیک می شود ،از خدا ونتایج کارهای خود غافل می گردد.[2]

همین معنا برای استدراج ، از احادیث وروایاتی که در این موضوع از معصومین (ع) نقل گردیده است نیز استفاده می گردد که از میان آنان رویاتی به عنوان نمونه نقل می گردد:

-        ازامام صادق(ع)از معنی استدراج پرسیده شد، در پاسخ فرمود:

معنی آن این است که بنده ی چون گناه کند ، به او مهلت داده شود وهنگام آن گناه نعمت او تجدید گردد واو را از استغفار باز دارد واو نعمت گیر شود از راهی که نمی داند.[3]

- امام صادق(ع)فرمود : خداوند وقتی بخواهد به بنده اش خیری برساند وقتی بنده اش گناهی می کند به دنبال گناهش ، ببلاء وناملایمتی دچارش می سازد ، تا استغفار بیادش بیندازد ووقتی بخواهد به بنده اش شرّی برساند وقتی بنده اش گناهی کرد دنبال گناهش نعمتی به او می رساند ، تابدین وسیله استغفار از یادش برود ، واو همچنان به گناه کاری خود ادامه دهد ، واین سخن خداست که می فرماید : (( سنستدرجهم می حیث لایعلمون )) واین استدراج به نعمت دادن دروقت معصیت است.[4]

از مجموعه ای آنچه گفته شد می توان چنین  نتیجه گرفت که ((استدراج)) عبارت است از مجازات خداوند، از طریق افزایش نعمت بعد از نعمت ، وبه صورت تدریجی که مشمولین این سنت ، استغفار وتوبه را فراموش می کنند ودر آخرت به عذاب می رسند ویا یکباره آن نعمت ها را از دست می دهند ومورد عذاب واقع می گردنند.

تفاوت املاء واستدراج

برای این که تفاوت میان استدراج واملأ روشن گردد باید دید معنای آن چیست؟

املأ درلغت به معنای مهلت دادن است. همین معنی در معنای اصطلاحی آن لحاظ گردیده است. از این رو در اصطلاح به معنای مهلت دادن گنهکاران ومعاندان وکافران تا مدت معین می باشد.

باتوجه به معنای املأ واستدراج می توان خطوط امتیازی آنان به صورت زیر ترسیم کرد:

1-    استدراج نوعی از مجازات وعذاب است در حالیکه املأ تأخیردر عذاب است.

2-    در املأ زمان تعیین میگردد ( مثل مهلت دادن خداوند به شیطان تا روز قیامت) اما دراستدراج چنین نیست .

3-    در املأ قضای مطرح است که مختص به خدای متعال است واز اوفقط صادر می گردد ونیاز به واسطه نیست . امادر سنت استدراج که به معنای تجدید نعمت بعد از نعمت است وسائطی مطرح می باشد واین نعمتها با وسائطی از ملائکه وامر به انسان ، می رسد.[5]

فلسفه استدراج

پرسشي كه در اين جا مطرح مي شود آن است كه خداوند چنان كه قرآن گزارش مي كند بر خود عهد و پيمان بسته است تا مردم را هدايت كند و ايشان را به سوي كمال رهنمون گرداند.[6]  پس چگونه كافران ، تکذیب کنندگان و معصیت کاران را، از چنين رحمتي محروم داشته است؟ در پاسخ به اين پرسش مي بايست به فلسفه استدارج توجه داد. قرآن در آيه 178 سوره آل عمران تبيين مي كند از آن جايي كه كافران به هر شكل و شيوه‌اي كه خداوند خواست تا ايشان را هدايت كند، از پذيرش هدايت سر باز زدند و حاضر به پذيرش خالقيت و ربوبيت خداوند نشدند، آنان را گرفتار مساله استدراج كرد؛ زيرا نظام هستي به گونه‌اي است كه هدايت انسان به صورت جبري همانند فرشتگان نيست، بلكه آنان موجوداتي عاقل و مختار هستند كه خود مي بايست راه خويش را برگزينند. پس جز بيان و تبيين حق از باطل تكليفي بر عهده خداوند نيست و او مردم را هرگز به جبر به سوي حق و حقيقت نمي راند.

بنابراين اگر كسي خود به اختيار و اراده خويش راه ضلالت را برگزيد خداوند جز به انذار و هشدار باش، وي را به سوي حق نمي خواند. با اين همه كساني كه به اين هشدارها توجهي نشان نمي دهند و به آن پشت مي كنند و به تعبير قرآني گوش ها و چشم هاي خويش را مي بندند نمي توان آنان را به زور و اجبار به سوي خدا و حق خواند. بنابراين مساله استدراج زماني پديدار مي شود كه شخص از هرگونه پذيرش اسلام و آموزه‌هاي وحياني سرباز زند و راه گمراهي و كفر را در پيش گيرد. در اين هنگام است كه خداوند با بهره مندي بيش تر از نعمت ها و بركات الهي وي را در موقعيت و وضعيتي قرار مي دهد كه هرچه بيش تر در گناه و عذاب غرق شود.[7] 

از بيان فلسفه استدراج آیات وروایاتی که در زمینه‌ای استدراج وجود دارد از مجموع آنان سه عامل عمده وزمینه ساز انجام سنت مجازات استدراج را ،درمورد افراد ویا جوامع،می توان استخراج کرد.

عوامل وزمینه های استدراج

1-   کفر

    -  ((وکاَیّن مِن قریةٍ عتت عَن اَمر رَبّها ورُسُلِهِ فَحاسبناها حساباً شدیدآً وعَذّ بناها عَذاباً نُکراً.))[8]

وچه بسیارمردم دیاری که از امر خدا ورسولانش سر پیچی کردند (وکافر شدند) ماهم آنان را به حساب سخت مؤاخذه کردیم وبه عذاب شدید معذّب ساختیم.

درآیهء فوق دونوع کفرو سرکشی برای این مردم ذکر شده است ، یکی کفر ورزیدن به خداوند تبارک وتعالی وشریک قائل شدن برای آن ، دیگری تکذیب دعوت رسولان خدا وعدم پذیریش دعوت آنان.

درنتیجه‌ای کفر وسرکشی آنان است که خداوند آنهارا به سنت استدراج گرفتار شان نموده وبه عذاب سخت وعده می دهد .

2-   تکذیب آیات الهی

-        ((وَالّذین کَذَّبوا بِئایتِنا سنستدرجُهُم مِن حَیثُ لا یعلَمون.))[9]

وآنان که آیات مارا تکذیب کردند ، به زودی به عذاب وهلاکت می افکنیم از جایی که نمی دانند.

- ((فَذرنِی وَمَن یُکذّبُ بِهذ الحدیثِ سنستدرجُهُم مِن حَیثُ لا یعلمون.))[10]

پس واگذار مرا با آن که تکذیب می کند این داستان را ، آنها را به تدریج ( به عذاب وهلاکت ) می افکنیم از جایی که نمی دانند.

این دوتا آیه تکذیب نمودن آیات خدوند را به عنوان عامل وزمینه ای اجرایی سنت مجازات استدراج بیان می کنند. یعنی کسانی که آیه ها واخبار ی که از جانب خداوند داده شده است تکذیب کردند وآنان را نپذیرفتند ، خداوند آنان را مجازات می کند وآنهم از طریق سنت استدراج و افزایش نعمت تا با غرق شدن در تنعمات مادی وغفلت از نتایج کار هایش و نافر مانی بیشتر به هلاکت ونابودی سقوط نماید.

3-   گناه و معصیت

-((فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ))[11]

پس هنگامی که  فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند ، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.

-        در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که شخصی ازامام معنایی ((سنستدرجهم من حیث لایعلمون)) پرسید. امام درجواب فرمود: این در بارهءبنده ای است که گناه می کند ودر اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد ، واین نعمتها اورا از استغفار از گناهش باز می دارد.[12]

از آیۀ فوق وروایتی که ذکر گردید به خوبی استفاده می گردد که گناه ومعصیت یکی دیگر از عوامل مجازات از طریق سنت ادراج می باشد. در واقع افراد ویا جامعه ای که مرتکب گناه ومعصیت نا بخشدنی می گردند واز عمل خود نادم وپشیمان نمی گردند. وبا اختیار و ارده خود به راه ضلالت وگمراهی حرکت می کنند ، بدون اینکه به راهنمایی هایی خداوند ،انذار ها وهشدار ها توجه داشته باشند وبه پیام آوران الهی گوش فرادهند . خداوند آنهارا بر اساس سنت مجازات خود به جزای اعمالش میرساند وتوسط وفور نعمت آنان را سر گرم نموده وبدون این که متوجه باشند به عذاب درد ناکی گرفتارشان می کند.

ويژگي هاي اهل استدراج

فسق و فجور و بي حيايي در ميان كافران گسترده است و مي كوشند تا آن را در همه جامعه گسترش و رواج دهند. آنان از هيچ امر ناشايست ابايي نداشته و به هرگونه اعمال زشت و زننده دست مي يازند.[13] و اين گونه است كه مترفان و سرمايه داراني مي شوند كه جز فسق و فجور امري را نمي شناسند و با حقيقت و پاكي و امور نيكو و پسنديده سر و كاري ندارند.

آنان مردماني را كه به حق و حقيقت فرامي خوانند به تمسخر مي گيرند و هرچه بيش تر در دام استدراج و رفاه و آسايش قرار مي گيرند بيش تر ديگران را كه اهل حق و حقيقت هستند به تمسخر مي گيرند. آنها انسان هايي مي باشند كه تمسخر حق و اهل حق، امري عادي براي ايشان است و هرگونه حقي را به استهزاء مي گيرند.[14] هرچه بيش تر در دام استدراج مي افتند بيش تر به تمسخر ديگران مي پردازند و پا را چنان فراتر از محدوده ها قرار مي دهند كه حتي پيامبران را به سادگي، استهزاء مي كنند چه برسد به انسان هاي معمولي و عادي از مؤمنان[15] اهل استدراج نه تنها گرفتار گمراهي و ضلالت هستند[16] بلكه گناه و جرم و تجاوز از قانون هاي شرعي و عرفي براي ايشان امري عادي است. به چيزي از قوانين پاي بند نيستند و مي كوشند با دور زدن و يا زير پا گذاشتن قانون، به رفاه و آسايش بيش تر دست يابند.[17] لذا  بي هيچ محدوديتي به ظلم و ستم در حق ديگران پرداخته و اموال و منابع آنان را به غارت برند. در آيات بسياري از قرآن به اين مسئله اشاره شده كه چگونه كافران و فاسقاني از يهوديان با اين كه علم به عدم تجاوز به حقوق ديگران داشتند، با اين همه حتي پول هايي كه از ديگران به وام مي ستاند، به صاحبانشان پس نمي دادند و به خود اين اجازه را مي دادند كه مال ايشان را به باطل غصب كرده و بخورند. كافران بر همين اساس است كه به غارت سرمايه ها و منابع كشورهاي ديگر اقدام مي كنند و به خود اين اجازه را مي دهند كه با ثروت و سرمايه ديگران به رفاه و تجمل برسند. كشورهاي ديگر را ويران و كشور خويش را آباد سازند. اين رويه در ميان جامعه هاي امروز بخوبي مشهود است و كشورهاي كافر و مستكبر به غارت سرمايه انساني و مادي و منابع زميني و مانند آن مي پردازند و براي خود هيچ گونه محدوديتي قايل نمي شوند؛ زيرا بر اين باورند كه هرگونه حقي براي غارت آن منابع دارا مي باشند. بنابراين ظلم و ستم از خصيصه هايي است كه صاحبان استدراج به آن گرفتارند.[18] 

اين ها اموري است كه موجب مي شود تا شخص، گرفتار استدراج گردد و به ظاهر از نعمت بهره مند شود اما در اصل گرفتار نقمت شود. همان چيزهايي كه به ظاهر نعمت است براي ايشان ابزار نقمت جاوداني است. بنابراين نمي توان به صرف وجود بركات و فراواني در ميان كافران و يا جامعه ايشان حكم كرد كه آنان از نعمت هاي خداداد برخوردار مي باشند؛ بلكه آنان گرفتار نقمتي هستند كه چون باز شكاري ايشان را مي ربايد و به دوزخ آتشين مي افكند.

آنان اهل مكر و حيله هستند و حتي به دوستان خويش نيز مكر مي زنند و براي دست يابي به رفاه و آسايش بيش تر آن را به كار مي گيرند. همين مسئله مكر و افزايش آن موجب مي شود كه استدراج در مورد آنان به شدت اعمال شود تا هرگونه كه خواستند عمل كنند تا ناگهان خداوند ايشان را چنان بگيرد كه جز دوزخ راهي براي ايشان نماند.

شیوه های استدراج

رویاتی که در موضوع استدراج استحصا گردیده است استدراج را تنها به صورت کلی افزایش نعمت بیان می کنند: ((عن سماعۀ مِهران قال : سألت أبا عبدالله(ع)عن قول الله عزّوجلّ: ((سنستدرجهم من حیث لایعلمون )) [19] قال: هو عبدیذنب الذنب فتجدّد له النعمۀ معه تلهیه تلک النعمۀ عن الاستغفار من ذلک الذنب.)) [20]

 سماعه بن مهران ، گوید: از امام صادق(ع)تفسیر قول خدای عزوجل را (( به زودی آنان را نعمت گیر کنیم از راهی که نمی دانند)) سوال کردم ، فرمود: آن بنده ای است که گناهی می کند ونعمت او تجدید می شود با آن گناه آن نعمت او را از استغفار از این گناه باز می دارد.

همین گونه روایاتی دیگری که در قبل ذکرشده اند همگی به شکل کلی ، استدراج را زیادتی نعمت ذکر می کنند. اما تنها دریکی از روایاتی که یکی از یارن امام صادق(ع)عرض کرد: من از خداوند مالی طلب کردم به من روزی فرمود، فرزندی خواستم به من بخشید، خانه ای طلب کردم به من مرحمت کرد، من از این می ترسم نکند این ((استدراج)) باشد! امام فرمومود: ((اگر اینها توأم باحمد وشکر الهی است استدراج نیست)).[21]در این روایت به مصادقی از نعمت خداوند(مال ، فرزند ،خانه) اشاره گردیده است.

همانگونه که گفته شد آن چه درمورد ((استدراج)) از روایات نقل گردیده به صورت کلی وفور نعمت را شیوه ای استدراج گرفته اند. ولی این فراوانی نعمت در جامعه مصادقی دارد که به چند مورد آن در روایت قبلی اشاره شده بود که در جامعه امروز اگر بخواهیم جستجو نماییم مورد گوناگونی را می توان نام برد:  

1-    ازطریق افزایش ثروت

2-    افزایش قدرت

3-    افزایش علم

4-    افزایش تکنولوژی

5-    شکوفایی اقتصادی

6-    اقتدار جهانی

7-    و...

یعنی مردم وجامعه ای که با اعمال ، رفتار وباورهای خود مستحق مجازات ((استدراج ))گردیده اند ودیگر راهی برای باز گشت وهدایت نگذاشته اند، خداوند آن هارا با شیوه های مختلف استدراج شان می کند؛ به آنان مال وثروت زیادی می دهد تا خودرا بی نیاز از خدا احساس نمایند ودست نیاز به سوی خداوند دراز نکنند ویا در این خیال باطل فرو روند که خدا آنان را دوست دارد واینها خیرات وبرکات الهی است که شامل حال شان گردیده است.درحالیکه مطلب بر عکس است ، ولی آنان حقیقت امرا درک نمی کنند ، زیرا حقیقت امر این است که آنها به استدراج گرفتار شده اند ، یعنی اگر از مال وثروت بیشتر به آنان داده شده است ، مقصود این است که درطغیان بیشتری فروروند.[22] درتاریخ نمونه هایی از چنین افراد وجامعه ای مشاهده می گردند ، مانند ؛ قارون در زمان حضرت موسی(ع)ومنا فقین در زمان پیامبر اسلام(ص)و...

ویا قدرت زیادی در اختیار آنان قرار میدهد ، تا سر به طغیان کشیده ومثل فرعون وفر عونیان ، نمرود ونمرودیان سر به طغیان کشیده وادعای خدایی وجنگ با خدارا اعلام نمایند.

ویا علم وتکنولوژی را در دست آنان می گذارد ، تا اقتدر جهانی راتصاحب کرده خودرا برتر از اهل حق بدانند . درعصر جدید که می بنیم افراد ویا کشورها ی غیر مسلمان (کافر) اکثراً قدرت ، ثروت ، علم ، تکنولوژی واقتدار جهانی را در اختیار دارند،اقتصاد شان شکوفا وتوسعه یافته است. وبا آن درجهان امروزه سیادت وحکمرانی می کنند. باورها ،عقاید ، فرهنگ ودین خودرا بلاتر ومحقتر از بقیه می دانند. ویا افرادگنهکا ر ومنافق از نظر زندگی دنیوی وضعیت بهتری دارند وثروت زیادی در اختیار شان هست. همه می توانند نشان گر شیوه های گوناگون استدراج باشند.  

آثار ونتایج استدراج

 هر باور واعتقاد  دینی در زنگی انسان دارای یکسری آثار ونتایجی است ؛زیرا هر بنشی منجر به گرایش وعمل می شود. سنت استدراج به عنوان یک باور دینی دارایی آثار ونتایج در زندگ افراد وجامعه ای معتقد به آن می باشد.

 یکی از آثار ونتایج  سنت استدراج در جامعه این است که از غرور بیجا جلو گیری می کند ؛ زیرا داشتن ثروت زیاد ویاقدرت و... تنها نشانه ای دوست داشتن خداوند نیست ، بلکه ممکن است مجازات استدراج باشد. از پیامبر اسلام(ص)نقل شده است: ((اوحی الله إلی داود: خفنی علی کل حال وأخوف ما تکون عند تظاهر النعم علیک  لا اصرعک عندنا ثم لا انظر إلیک)).[23]

خداوند وحی فرستاد به داود که : ای داود درهر حال از من بترس ، واز هر حالی بیشتر آن موقعی بترس که نعمت هایم از هردری  به سویت سرا زیر می شود. مبادا کاری کنی که به زمینت زنم ودیگر به نظر رحمت سویت نظر نکنم.

ویا در آیات 55و56 سوره مؤمنون خداوند به کسانی که اشتباهی داشته اند متنبه نموده ومی فرماید: اگرما درمال واولاد به ایشان توسعه دادیم ، خیال نکنند که خواسته ایم خیرات ایشان را زود تر به ایشان برسانیم ؛ چون اگر چنین بود ، توانگران ومترفین ایشان را به عذاب خود دچار نمی کردیم ، بلکه این عمل ما ،  برای بیشتر عذاب کردن است.[24]

ویکی دیگراز آثار ونتایج سنت استدراج ، تبیین چگونگی ثروت زیاد ورفاه و... دردست کافران وانسانهای گنهکار وعصیانگر است.

 

 

فهرست منابع


[1] - مفردات راغب.

[2] - طباطبایی ، محمد حسین؛ المیزان ،ترجمه ،سید محد باقر موسوی همدانی ، ج16، صص256-257.

[3] -کلینی ؛اصول کافی ؛ترجمه

[4] - الدر المنثور ، ج3، 149.

[5] - محمد حسین ، طباطبایی ؛ ترجمه تفسیر المیزان ؛ج 8؛ص 454.

[6] -بقره ،38.

[7]-آل عمران ،178.

[8] - طلاق؛ آیه8.

[9] -اعراف،182.

[10] -قلم ، 44.

[11] - انعام ، 44.

[12] -اصول کافی ،ج2،ص452،ح1.

[13] -اسراء ، 16.

[14] -بقره ، 14و15.

[15] - رعد ، 32.

[16] - مریم ، 75.

[17] - انعام ، 123و124واسراء، 16و17.

[18] - حج ، 48 و ابراهیم ، 42و 43.

[19] - اعراف ، 182.

[20] - کلینی ،اصول کافی ، ترجمه شیخ محمد باقر کمره ای؛ انتشارات اسوه؛ تهران :1375،چاپ سوم،ج6 ،ص555.

[21] -کلینی، الکافی ، ج5،ص397.

[22] - طباطبای، محمدحسین ،همان،ج7 ، ص53.

[23] - السیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر؛ همان ؛ ج3، ص23.

[24] - طباطبایی، محمد حسین؛ همان، ج7،

 

 



امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 10

نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
برچسب ها : استدراج ,

تاریخ : سه شنبه 04 تير 1392 نویسنده : مدیرسایت l بازدید : 181

ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


مطالب گذشته
آمار کاربران

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
فروشگاه اینترنتی فدک

با سلام

برای ورود به فروشگاه فدک به آدرس www.fadak.shoperzfa.com مراجعه فرمائید


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پرتال متقین مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

پرتال متقین